103. Páteční podvečerní… o herní sérii Fallout

 

     Příští rok tomu bude již dvacet let, co tu s námi je oblíbená postapokalyptická RPG série Fallout. Spolu s dalšími herními sériemi jako je Doom, GTA, Need for Speed a Diablo se Fallouty řadí mezi nejhranější a nejoblíbenější mainstreemové tituly konce devadesátých let, přičemž u nás v Česku to z různých důvodů platilo možná i dvojnásob. Popularitě například napomohla velmi kvalitní dobová lokalizace do češtiny. Oba první Fallouty se poprávu staly legendárními a novodobé díly v tomto nastaveném trendu pokračují. Působit v roli drsných hrdinů v radioaktivní západoamerické pustině budoucnosti má holt své nepopiratelné, lehce zvrácené, kouzlo, kterému hráči stále propadají. Pojďme si nyní připomenout historii série v tradičním herním díle naší rubriky Páteční podvečerní. 🙂

 

fall-2-webb

     První díl vyšel na konci září roku 1997. Hru vytvořili vývojáři z firmy Interplay Productions, jejímž spoluzakladatelem byl věhlasný Brian Fargo. Příběh jedničky se odehrával v roce 2157 po ničivé nukleární válce, během níž byla vyhlazena většina lidské populace. Samotná zápletka začínala v bunkru Vault 13, ze kterého hráč vyrážel na mise do nehostinné pustiny. Většina hráčů na jedničku ráda vzpomíná kvůli kvantu herních možností, propracovanému rpg systému a silné atmosféře, na které si dnes zakládá už vlastně celá série. Dvojka, kterou mnozí považují za jednu z nejlepších her všech dob, vyšla na konci září v roce 1998 – přesně rok po vydání jedničky. Příběh se odehrává zhruba osmdesát let po událostech z jedničky a (ne)přímo na ni i navazuje. Druhý díl, za nímž stojí legendární studio Black Isle, nabídl rozsáhlejší herní svět, rozšířený vývoj postav, a také i vysokou míru znovuhratelnosti. Ve své době naprosto unikátní hra se dá dobře hrát i dnes. Dalším dílem série byla hra Fallout Tactics: Brotherhood of Steel. Titul, jenž vyšel v březnu roku 2001, bohužel kvalitou nenavázal na předchozí díly. Jednalo se o solidní taktickou akci, avšak mnozí hráči jí (oprávněně) kritizovali za přílišné osekání rpg prvků, a také za znatelný úbytek oné pravé „falloutí atmosféry“.

 

ne-vegas-fallou-atd

      Na začátku ledna roku 2004 vyšla na konzole hra Fallout: Brotherhood of Steel, která byla poměrně slušně přijata, avšak pravděpodobně není třeba konzolovým hráčům příliš závidět, poněvadž se jedná o nejslabší díl série. Počítačoví hráči museli na novou falloutí hru čekat až do roku 2008, v němž vyšel Fallout 3 od vývojářů z Bethesdy. Ti rozdělanou hru dokončili na svém enginu ze známého rpgčka The Elder Scrolls: Oblivion. Příběh gamesy se tentokrát odehrává na východním pobřeží USA ve 23. století a jedná se o tradiční rozmáchlý postapo epos. Hra přešla do třetího rozměru, nabídla nový systém zaměřování VATS a celkově se rozhodně jednalo o výborný titul, který posléze rozšířilo několik datadisků (Operation: Anchorage, The Pitt, Broken Steel, Point Lookout a Mothership Zeta). Ovšem to pravé ořechové jsem my hráči dostali až s vydáním Fallout: New Vegas (říjen 2010). Původně vedlejší díl je dnes v hráčské komunitě považován za nejlepší novodobý Fallout. Za hrou stojí vývojáři z Obsidian Entertainment, kde působí mnoho veteránů například z původních Black Isle Studios. A je to i vidět. New Vegas jsme umístili mezi nejlepší novodobá rpgčka a rádi se k němu vracíme. Podobně jako trojka se i New Vegas dočkalo několika (mnohdy i dosti zásadních) rozšíření – Dead Money, Honest Hearts, Old World Blues, Lonesome Road, Gun Runners‘ Arsenal a Courier’s Stash. Pořádný herní nášup na stovky propařených hodin… 🙂

 

fall-4-web-patecmi

     Zhruba před rokem vyšel i očekávaný čtvrtý díl, který měl blíže spíše ke třetímu dílu (i zasazením na východní pobřeží USA do Bostonu), čemuž se nelze divit, poněvadž hru opět vyvíjelo studio Bethesda Softworks. Nejedná se o špatný titul, avšak disponuje několika nepěknými mouchami, které považujeme i za dosti zasádní. Vše jsme náležitě probrali v rozsáhlé minirecenzi. Ke čtverce již vyšlo několik menších datadisků, jejichž kvalita je značně nevyvážená. Pokud jste už například dohráli čtverku, tak můžeme ještě doporučit českou konverzi Fallout 1.5: Resurrection, která se snaží navázat na odkaz prvních dílů. Této zbrusu nové izometrické hře se to i daří. No a mobilní pařani můžou také zkusit simulaci správce podzemního bunkru Fallout Shelter. Tato hra by mohla alespoň trochu pomoct během dlouhého čekání no nový plnohodnotný díl. 🙂

 

Naše hodnocení
Vaše hodnocení

Napsat komentář