Historie studia FromSoftware sahá až do roku 1986, kdy byla tato společnost založena. Dlouhou dobu studio nemělo světovou proslulost a bylo známo především na domácí japonské scéně díky sériím jako je King´s Field či Armored Core, které vycházely výhradně na jednotlivé verze konzole Playstation. Až v roce 2009 nastal zásadní zlom, k němuž ovšem nemuselo vůbec dojít. Sony totiž tehdy nechtělo vydat titul Demon´s Souls, který měl být jednou z hlavních exkluzivit na PS3 ve zmiňovaném období. Hra byla na jejich vkus až příliš obtížná. Nakonec ovšem vše dobře dopadlo. Ukázalo se, že vydavatel nemá vždy pravdu a že široká hráčská obec má mnohdy odlišné názory a preference. Z extrémně obtížné hry se stal velký hit a došlo i na naprosto zásadní vydání na západním herních trzích. A tak se začala psát historie jedné z nejproslulejších herních sérií dneška.
Na oblíbené Demon´s Souls, které prosluly svým nekompromisním temným fantasy světem a tuhou hratelností navázal na podzim roku 2011 (konzole) první díl obdobně zaměřených Dark Souls. PC verze vyšla o rok později a nesla typické znaky japonských konzolových předělávek, které jsou -silně eufemisticky řečeno- málokdy dokonalé. Po zásahu šikovných herních kutilů, kteří vytvořili různé (prozatím) neoficiální patche a opravy, se podstatně vylepšila hratelnost, ovládaní a celkově i technická stránka hry. To umožnilo mnohem plynulejší, ikdyž v té době ještě stále pozvolný, vstup počítačové herní komunity do jedinečného univerza Souls her. Na brutální jedničku s jejím unikátním a příkladně propracovaným designem spousta hráčů nedá dopustit. Na jaře roku 2014 vyšel druhý díl, přičemž tentokrát se už jednalo o široké vydání na rozličné herní platformy včetně nové generace konzolí (PS4, Xone). Dvojka je považovaná za nejslabší díl série, který paradoxně trochu ztratil onu původní „soulsovskou“ duši, ale i tak to je značně zábavná hra, která zaznamenala velký prodejní úspěch, díky němuž mohli vzniknout následující legendární souls hry.
A ta další tentokrát neměla ono zásadní „Souls“ v názvu. Řeč je samozřejmě o skvostném Bloodborne, které vyšlo na jaře 2015 jako exkluzivita na PS4. Hra uchvátila naprosto jedinečným a detailním herním designem, dechberoucím prostředím a zcela bezprecedentní temnou atmosférou. Pro fanoušky série je Bloodborne naprostou povinností, přičemž by se dalo říct, že je možná i o fous přístupnější také pro případné nováčky. V nedávné době dokonce vyšla i zdařilá stejnojmenná deskovka. Jaro 2016 se neslo v duchu třetího dílu Dark Souls. O poznání přístupnější díl, který díky své audiovizuální a herní kvalitě, velkoleposti a propracovanosti může směle soupeřit s legendární jedničkou o pozici nejlepšího dílu série. Právě díky Bloodborne a Dark Souls 3 se tento typ her stal definitivně mainstreemovou záležitostí. Ke trojce následně vyšlo ještě několik malých datadisků. V roce 2019 následně vyšla vynikající samurajská „souls nirvána“ Sekiro: Shadows Die Twice a o rok později zase parádní konverze původních Demon´s Souls, která výrazně zkvalitnila a rozšířila nabídku exkluzivních titulů pro PS5.
Máme rok 2022. A vyšel Elden Ring. I přes odlišný název se jedná o právoplatného zástupce Souls her, který představuje zcela zásadní milník v historii studia FromSoftware. Hra poprvé v historii nabídla zcela otevřený a nádherný herní svět, který nezůstal ochuzen o tradiční chytlavou hratelnost. Vydání Elden Ringu bylo podobnou událostí jako vydání nového GTAčka a věhlas hry nejednou pronikl i do neherně zaměřených médií. Prodané kopie hry se už počítají v neskutečných desítkách miliónů kusů. Hra je skvělá, získává extatická hodnocení, recenze a ohlasy, perfektně se prodává a hraje ji mnoho hráčů po celém světě. A tak se povedlo jedné málo známé hardcore sérii postupně uspět v rámci globálního herního trhu. Úžasný příběh. Ať se nám všem ve světě Souls her daří a ať nás tyto neotřelé tituly skvěle baví! Mějte se fajně a příště opět na počtenou.
Nejnovější komentáře