178. Páteční podvečerní… o herní sérii Far Cry

      Zhruba před měsícem vyšel pátý díl akční série Far Cry, která je tu s námi už velmi dlouho. Jednička vyšla před dlouhými čtrnácti lety, což se zdá být opravdu neuvěřitelné, ale je to tak. No a vzhledem k tomu, že se u nás na Recenzone rádi ohlížíme za historií slavných sérií, tak dnes budeme pokračovat a posvítíme si právě na hry s Far Cry v názvu. Už jich je docela dost, takže si pojďme zavzpomínat na jednotlivé díly. Přejeme příjemné počtení. 🙂

 

       Jak už jsme naznačili, tak jednička vyšla na jaře roku 2004 (pc verze) a způsobila v herním světě velký poprask. Hra od ambiciózního studia CryTek byla velmi náročná, graficky skvostná, a také se skvěle hrála. Dobrodružství žoldáka Jacka Carvera na krásném tichomořském soustroví se neslo v duchu vymazlených soubojů se zákeřnými vojáky (jedna z nejlepších UI všech dob) a nebezpečnými mutanty, kteří velmi záhy nastoupili do akce. Hra je dnes už zadarmo a my vám můžeme zaručit, že i po těch letech nabízí bezvadný herní zážitek. Skutečný milník v historii akčního žánru. Druhý díl vyšel na podzim v roce 2008 a už ho nedělali původní vývojáři z CryTeku (ti se soustředili na sérii Crysis), nýbrž studio Ubisoft Montreal. A podle nás odvedli velmi dobrou práci, byť mnozí dvojku považují za nejslabší díl série. Především kvůli jistým designovým přešlapům, ale co se týče příběhu a prostředí (válka frakcí v Africe), tak hra určitě nezklamala a možná i nadchla. V tomto momentu se ze série definitivně stala sandboxová akce v otevřeném prostředí a jistá linearita z jednička nadobro zmizela. Jestli je to dobře nebo špatně, to už musíte posoudit sami.

 

    Studio Ubisoft Montreal opět dodrželo čtyřletý cyklus a na podzim v roce 2012 do světa vypustilo očekávaný třetí díl. Vrátili jsme se v něm na tichomořský ostrov, který bylo potřeba vyčistit od nebezpečných pirátů. Hra měla svou kvalitu, ale do hratelnosti se už po čase jasně začínal vkrádat silný stereotyp. Mnozí si jistě odfrkli poté, co na ostrově dlouho osvobozovali nějakou oblast, aby se odkryla zbrusu nová oblast se všemi těmi věžemi, základnami a opakujícími se aktivitami. Po čase už bylo lepší sledovat výhradně hlavní příběhovou linku, která nás rozhodně zaujala. O rok později nás to samé studio velmi příjemně překvapilo s vedlejším dílem Blood Dragon, který vzdal hold brakovým akčním osmdesátkám, byl nesmírně stylový, zábavný a měl parádní soundtrack. Tenhle kratší osvěžující příspěvek do série paradoxně považujeme za jeden z nejlepších dílů. O rok poté totiž pánové a dámy z montrealského studia porušili čtyřletý cyklus a tentokrát nás už o poznání méně příjemně překvapili se čtvrtým dílem. Hra sice sklízela slušná hodnocení (ikdyž řádově nižší než trojka), ale nás prostě nová anábaze v Himalájích moc nebavila. Až na pár kosmetických výjimek je totiž stejná jako trojka. Ale dá se tam jezdit na slonech! 🙂

 

    Na přelomu února a března montrealské studio doručilo další „vedlejšák“, kterým bylo Far Cry: Primal. Tentokrát jsme se vypravili do pravěku a bylo to velmi fajn – minimálně ze začátku. Před dvěma roky nás už celá série poměrně přesitila a u pravěké výpravy jsme nevydrželi tak dlouho, ale není špatná. Opět se sice dočkáme podobných stereotypů jako v předešlých dílech, ale je zde alespoň několik nových herních prvků a konceptů. No a pravěk je prostě cool. A pátý díl? Máme v něm odehráno už pěkných pár hodin a pořád nás baví, což je poněkud překvapivé, jelikož je zase velmi podobný trojce a čtverce. Asi to bude tou úchvatnou atmosférickou Montanou, která se vývojářům opravdu povedla. Z předešlých řádků a odstavců je asi jasné, že máme tuto série rádi, ale úplně se nám nelíbí, kudy směřuje její vývoj. Namísto strojového vydávání těžko rozlišitelných sandboxových pokračování bychom se vůbec nezlobili, kdyby se konal návrat ke kořenům série anebo kdyby se tvůrci zaměřili spíše na originálnější vedlejší díly jako je právě Blood Dragon. Vzhledem ke konstantnímu komerčnímu úspěchu jednotlivých dílů asi nějaká zásadní změna ve vydavatelské politice Ubisoftu nehrozí, ale byla by potřeba. Do jakých oblastí a historických epoch se asi vypravíme příště? Kdoví, ale předpokládejme, že to bude už za dva roky…

Naše hodnocení
Vaše hodnocení

Napsat komentář