Po dlouhé době navážeme na naši nepravidelnou sérii o věhlasných herních frančízách, které čítají již mnoho dílů a znají je hráči po celém světě. Dnes si vezmeme na paškál legendární hororovou sérii Resident Evil, jejíž díly vycházejí v rozličných intervalech již dlouhých 25 let. Jedná se o velmi známou značku, na jejímž základě byla natočena i dlouhá filmová série s Milou Jovovich v hlavní roli. Ta je ovšem spíše béčkového ražení oproti své herní sestře, která obsahuje některé nejlepší a nejoblíbenější tituly celého odvětví, přičemž některé nejlepší epizody byly vydány v nedávných letech. Dnes si zopakujeme jednotlivé díly série a také trochu zavzpomínáme na ty úplně nejlepší. Přejeme příjemné a lehce hororové počtení.

Vývoj prvního dílu série začal v roce 1993 a byl ukončen o tři roky později. Jednička tedy spatřila světlo světa v roce 1996, původně se měla jmenovat Biohazard (v Japonsku to tak i je), avšak kvůli složitostmi s vlastnickými právy nakonec tvůrci z japonského studia Capcom zvolili všem dobře známý název Resident Evil (pro západní trhy). Titul stál na počátku oblíbeného žánru survival horor a vyšel například na pc či na první verzi konzole Playstation. Velký komerční i kritický úspěch vedl k rychlému vydání dvou dalších dílů, které patřily k tomu nejlepšímu, co vyšlo na konci devadesátých let. Dvojka (1998) i trojka s podtitulem Nemesis (1999) nabídly vytříbenou hororovou hratelnost, která v mnohém těžila i z přítomnosti některých fenomenálních a těžko zničitelných protivníků jako je Mr. X či monstrum Nemesis. Již během prvních tří let série získala velký věhlas a od roku 2000 vyšlo i mnoho dalších dílů (Code: Veronica, Zero, Outbreak).

Na plnohodnotnou čtverku si ovšem hráči museli pár let počkat a to až do roku 2005. Tato epizoda se tentokrát neodehrávala v zombiemi zamořeném americkém Racoon City, nýbrž v jedné zapadlé španělské vesnici, ke které přiléhal tajuplný hrad. Čtvrtý díl si zpočátku -narozdíl od majitelů konzole Playstation 2- moc neužili počítačoví hráči, jelikož konverze byla jedním slovem příšerná, avšak po letech ladění a vylepšování (i od samotných hráčů) se nakonec také dočkali plnohodnotné hry. A ta byla jedním slovem skvělá. Mysteriózní atmosféra, neotřelé prostředí a tradičně perfektně vyladěná hratelnost řadí čtverku mezi nejlepší díly série. To se úplně nedá říct o pátém dílu (2009). Odehrával se v Africe, byl dosti akční, a na poměry série jen lehce nadprůměrně kvalitní. Šestka (2012), před kterou bylo vydáno několik dalších vedlejších dílů (Revelations), pokračovala v nově nastoleném akčním trendu, nabídla několik hratelných postav, volby mezi postavami a rozličná herní prostředí.

Po jistém tápání a následné několikaleté a vhodné odmlce vyšel druhý díl vedlejší epizodické série Revelations (2015), který sklidil velmi pozitivní ohlasy. Napříč širokým hráčským spektrem rezonovaly především pozitivní hlasy ohledně jistému návratu ke kořenům série. Rok 2017 byl datem vydání pro sedmý díl s podtitulem Biohazard. Hororový díl odehrávající se v zapadlém koutě americké Louisiany, kterou obývá jedna „neotřelá“ rodina, patří k těm nejlepším a nejintenzivnějším. V posledních letech Capcom vzal opět na zřetel taktiku návratů ke kořenům a vydal hned dva solidní remaky druhého a třetího dílu (2019-20). Ty velmi pěkně přiblíží hráčům legendární úvodní díly v novodobém grafickém kabátku. Už i letos (2021) vyšel další díl s názvem Village, který v mnohém připomíná výtečnou čtverku. Jak svým zasazením do odlehlejšího prostředí, tak i oslavnými hodnoceními hráčů i kritiků. Série je v dobré kondici a po menších zádrhelech opět nelze pochybovat o tom, že značka Resident Evil opět rázně určuje a definuje vývoj žánru survival hororů.
Nejnovější komentáře