Pro nás to začalo s Lovci hlav (2011), což byl jeden z prvních a zrovna i jeden z nejlepších dánských filmů, které jsme viděli. Napínavý a brutální akční thriller s tehdy ještě ne tak známým Nikolajem Costerem-Waldau v jedné z hlavních rolí patří mezi nejzdařilejší díla dánské kinematografie. Díky tomuto filmu jsme se začali o dánské filmy více zajímat a dnes už máme o tvorbě tamějších tvůrců docela solidní přehled. V dnešní Páteční podvečerní vybíráme ty nejlepší dánské snímky za poslední dekádu. Přejeme příjemné a inspirativní počtení.
Dalším doporučeným snímkem je hutné intenzivní drama Hon (2012) s Madsem Mikkelsenem v hlavní roli. Mnozí diváci včetně nás považují tuto podívanou za jeden z nejlepších filmů posledních let a to nejen v dánském měřítku, ale i v tom evropském a vlastně i ve světovém. Drama s velkým D se opravdu umí zarýt pod kůži a může v divákovi rezonovat ještě dlouho po projekci. Milovníci dobrodružných podívaných by neměli minout snímek Kon-Tiki (2012), ve kterém budou svědky nebezpečné a náročné plavby na voru v podání legendárního dobrodruha Thora Heyerdahla a jeho kolegů. Dánští tvůrci fušují i do žánru western, čehož je důkazem film Spása (2014). Opravdu zdařilý žánrový kousek s množstvím věhlasných herců ze všech možných koutů světa. První polovinu dekády uzavírá vynikající válečné drama V písku – Příslib svobody (2015). Jedná se o film s originálním příběhem odehrávajícím se krátce po skončení Druhé světové války. Skupina mladých německých zajatců čistí dánské pobřeží od min pod dohledem zkušeného dánského vojáka. Perfektní a také perfektně zpracovaný námět.
V roce 2013 se začala psát filmová historie fiktivního kriminálního oddělení Q, přičemž současný počet případů se momentálně zastavil na čísle 4. Vyšetřovatelé v podání Nikolaje Lie Kaase a Farese Farese se postupně objevili ve snímcích Žena v kleci (2013), Zabijáci (2014), Vzkaz v láhvi (2016) a Složka 64 (2018). Každý snímek má svou kvalitu, která v průběhu celé série s každou další epizodou stoupá. Výčet skvělých dánských filmů ani zdaleka nekončí. Tím dalším je strhující drama Ten den přijde (2016). Tak trochu jiná verze Přeletu nad kukaččím hnízdem sleduje dva mladé chlapce, kteří se dostanou do „dětského“ domova, který se ukáže být jedním velkým peklem, ze kterého chtějí uprchnout. Dalším skvostným filmem je minimalistické „telefonní“ drama Tísňové volání (2018): krásný příklad pro ty, kteří se snaží z minima vytěžit maximum. Přesouváme se do loňského roku, který se nesl ve znamení Chlastu a Rytířů spravedlnosti (2020). Společným jmenovatelem obou snímků je (jako už tradičně) Mads Mikkelsen v hlavní roli. Dalším poznávací znakem je vysoká kvalita obou snímků. Oba patří minimálně někam „na bednu“ v rámci dánské kinematografie a to už něco znamená.
Po slušné řádce vysoce kvalitních filmů přinášíme ještě i seriálový nášup, jehož hlavním chodem je dnes již legendární kriminální seriál Most (2011-18). Jeden z nejlepších severských televizních projektů všech dob. Kdo neviděl, má velkou mezeru v televizním vzdělání. Doporučujeme i politický seriál Vláda (2010-13), válečnou minisérii 1864 (2014), a také náboženský seriál Cesty páně (2017-18). S dánským filmem či seriálem holt ani nelze šlápnout vedle. Zkušenost, nadšení a um tamních tvůrců je v jednotlivých projektech jasně patrný. Dobře se bavte a příště opět na počtenou!
Nejnovější komentáře