130. Páteční podvečerní… o platech hollywoodských herců, tvůrců a spol

     Poslední dobou jsme v Pátečních podvečerních často probírali finanční stránku věci zábavních odvětví (kasovní trháky, komunitní financování) a dnes se na podobné téma ještě jednou (možná ne naposledy) zaměříme. Tentokrát to ale bude vyloženě o zajímavostech. Zajímavostech, týkajících se finančního ohodnocení veškerých zainteresovaných lidí, kteří pracují na nějakém tom hollywoodském velkofilmu. Pokud Vás zajímá, kolik berou elitní hollywodští herci, na kolik si přijdou nejlepší scénáristi, nejvýkonnější řadoví pracovníci či nejhrabivější generální ředitelé těch největších filmových studií, tak jste přesně nyní ve správný čas na správném místě. 🙂

 

     Ještě v minulé dekádě a nedávných letech nebyl pro nejžádanější herce problém vyjednat si dopředu kontrakt zajišťující výplatu 20-25 mil. USD (okolo lidové půl miliardy Kč) za jeden natočený film. Dnes už je situace trochu jiná. Ty největší hvězdy jako je The Rock, Leonardo DiCaprio či Jennifer Lawrence sice dostanou za film takto snové výplaty (The Rock 19 mil. USD za připravované Jumanji, Jennifer 20 mil. za Pasažéry, Leo pod 20 většinou ani nejde), ale často se dnes chodí cestou podílu z celkových tržeb filmu. Je to sice tak trochu sázka na nejistotu, která se ovšem mnohdy a mnohanásobně vyplatí. Jednoduše řečeno – herec dostane menší částku předem a posléze mu „tečou“ na účet procenta z tržeb filmu. Takový Keanu Reeves, který je v tomto ohledu jedním z hollywoodských průkopníků, si tímto způsobem přišel na pěknou čvrt miliardu USD za slavnou roli hackera Nea v trilogii Matrix. Podobně to má ošetřené i Vin Diesel v případě série Rychle a zběsile, a proto ho jistě kolosální úspěch této frančízy těsí dvojnásob, no spíše až desetinásob. I kvůli (díky) tomuto konceptu se takový Johnny Depp opakovaně vrací do role jednoho nejmenovanného zmalovaného teatrálního piráta. Za těch padesát plus mega amerických dolarů se trocha toho „blbnutí“ na place už jistě vyplatí. 🙂

 

     To byli herci a teď se mrkneme na výplatní pásky dalších profesí, které se podílí na hollywoodských filmech. Nejlepší režiséři jsou na tom podobně jako nejlepší herci. Takový Christopher Nolan si za režii válečného velkofilmu Dunkerk vyjednal monstrózních 20 mil. USD a k tomu jako bonus ještě více monstrózních 20 procent! z tržeb. To se ovšem pohybujeme mezi absolutní elitou – jedná se o nejlepší režisérský kontrakt od doby, kdy Peter Jackson dostal za King Konga (2005) zhruba stejné platové podmínky. Průměrný plat režiséra za jeden natočený studiový film se pohybuje okolo jednoho miliónu USD. Zajímavou událostí je nedávné „ostrouhání“ věhlasného Davida Finchera (Sedm, Klub rváčů…). Ten nechtěl za režii životopisného filmu Steve Jobs jít pod svou minimální taxu, která činí 10 mil. USD, a studio jej raději nahradilo „levnějším“ Dannym Boylem. Trend je u této profese jasný – zavádí se podíl z tržeb. O to více se alespoň budou tvůrci snažit, že ano. 🙂 Jedním z nejdůležitějších lidí u filmu je rozhodně scénárista. Ti nejlepší si přijdou i na několik miliónů USD za scénář k jednomu filmu, avšak streamovací giganty typu Netflix zásadně ovlivnily pravidla hry. Nástup mnoha nových tamních scénáristických talentů tlačí výplaty směrem dolů. Dobře se dá ale stále vydělat na přepisování scénářů. Až ke 400 tisícům USD za týden (Michael Arndt za přepisování Hunger Games 2).

 

      Na závěr se podíváme, jak si vedou některé vedlejší, avšak neméně důležité, profese. Pokud jste skvělý stylista, tak se v Hollywoodu určitě neztratíte (u takových Strážců Galaxie jich je potřeba opravdu hodně…) a přijdete si zhruba na 80 tisíc USD za rok (1,9 mil Kč). Jestli umíte nadstandardně produkovat (co že to vlastně je?), tak také nepřijdete zkrátka. Producent Simon Kinberg si tímto způsobem přišel na pěkných 40 mil. USD za Deadpoola (2 mil. předem + 38 mil. z tržeb). Možná jste také měli velké štěstí a byli dostatečně draví (a nekompromisní), abyste získali post ředitele (pardon, tedy CEO) zábavního gigantu typu Disney. Potom berete zhruba 30-50 mil. USD za rok (pfffffff). A pokud se řadíte mezi světovou špičku v držení mikrofonu? 😀 Pak si v Hollywoodu přijdete na pěkných 80 tisíc USD za rok. Možností, jak se v továrně na sny prosadit, je holt spousta. Tak hodně štěstí! 🙂

 

Zdroj: HollywoodReporter

Naše hodnocení
Vaše hodnocení

Napsat komentář