Letos v zimě vyjde Kingdom Come: Deliverance. Historické rpgčko od studia Warhorse, které je pro mnohé hráče nejočekávanější letošní hrou, včetně nás na Recenzone. Vývoj Kingdom Come rozhodně neprobíhal hladce, avšak po různých peripetiích a těžkostech jej Dan Vávra a spol. letos zdárně dotáhnou do konce a všichni věříme tomu, že nás výsledek ohromí. Dosavadní gameplay videa, vývojářské updaty či pozoruhodné obrázky herních lokací tomu nasvědčují. My se ale v dnešní Páteční podvečerní ještě ohlédneme za nejdůležitějšími milníky v historii vývoje tohoto rpgčka, poněvadž tyto události jednoduše stojí za zopakování a lze v nich nalézt i nějaké to ponaučení. 🙂
Studio Warhorse bylo založeno několika předními českými vývojáři (Dan Vávra, Martin Klíma, Viktor Bocan) v roce 2011, přičemž hlavním podílníkem a majitelem firmy je Zdeněk Bakala. Tehdy ve Warhorse pracovalo jen pár desítek lidí, kteří již od těchto ranných počátků začali dělat na Kingdom Come. Zhruba po dvou letech vývoje byla dokončena ukázková verze hry, jíž Vávra s Klímou prezentovali veškerým vydavatelským domům (článek zde) v podstatě po celém světě. A neuspěli. Z různých důvodů, avšak tím hlavním byl fakt, že většina krátkozrakých vydavatelů pochybovala o tom, zda budou mít hráči o historické realistické rpgčko bez draků a magie zájem. Tehdy se vývoj hry ocitl v kritickém bodě a nebylo daleko od jeho zastavení. Poslední záchranu představovala kampaň na sponzorovací platformě Kickstarter. Pokud by byla úspěšná, tak by jak hlavnímu investorovi, tak i samotným tvůrcům potvrdila zcela nezbytný hráčský zájem a zároveň i to, že jdou správnou cestou. A že se vydavatelé mýlili. Cílem kampaně bylo vybrat tři sta tisíc liber, tehdy téměř půl miliónu amerických dolarů, v přepočtu okolo deseti miliónů českých korun.
Po třiceti šesti hodinách od startu projektu bylo splněno, a na konci kampaně (video zde) se celková částka zastavila na 1,1 miliónu liber, což představuje zhruba 1,8 miliónu dolarů a 36,5 miliónu českých korun. V dnešních dnech hru zafinancovalo již přes 52 tisíc hráčů (kampaň pokračovala na webu hry), kteří přispěli zhruba 2,65 milióny dolarů. A vydavatelé si mohli rvát vlasy. 🙂 Kingdom Come hned od začátku kampaně vzbudilo obrovský zájem – od hráčů, herních médií, neherních médií, no prostě od všech. Epické středověké rpgčko bez jakýchkoliv nadpřirozených prvků tu v takto rozmáchlé formě ještě nebylo. Hra všechny zaujala krásnou grafikou, negenerickými lokacemi založenými na reálné předloze, ambiciózním soubojovým systémem a v neposlední řadě i originálními herními prvky, jako je například zajímavě zpracovaná alchymie. Okolo hry se po úspěšné kampani okamžitě začala vytvářet početná komunita, se kterou tvůrci na oficiálních fórech neustále probírají například i směřování vývoje a mají tak neocenitelnou zpětnou vazbu, jenž je dnes během vývoje her naprosto zásadní.
Tedy konec dobrý všechno dobré? Zatím to tak vypadá a vše je na dobré cestě, avšak zcela podstatné bude samotné vydání hry (beta verze je v plánu v následujících měsících), které představuje ten nejdůležitější milník ze všech. Málokdo teď ovšem čeká neúspěch a všichni zcela oprávněně věříme, že se v průběhu léta dočkáme prvotřídní a úspěšné hry. Velmi rádi bychom byli zase jednou hrdí na to, že v českých luzích a hájích vznikl produkt, který se může směle měřit s tříáčkovou západní produkcí a v případě Kingdom Come ji i mýlovými kroky předčit. Uvidíme již brzy. 🙂 Zatím můžeme podpořit i jiné zajímavé české projekty, které momentálně na Kickstarteru bojují o hráčskou přízeň. Například hororovou adventuru Ghost Theory od studia Dreadlocks či sandboxovou survival hru Project Nomads od Craneballs. Stejně tak jako vývojářům z Warhorse jim jako správní patrioti držíme palce a rádi jim i dáváme své peníze. Ať si totiž říká kdo chce co chce, tak čeští herní tvůrci prostě a jednoduše umí, a zaslouží si naši podporu.
Naše hodnocení
Vaše hodnocení
Nejnovější komentáře