17. Páteční podvečerní… o jihokorejských filmech

Vzhledem k vysokému počtu našich pozitivních minirecenzí jihokorejských filmů v posledních dnech jsme se rozhodli věnovat sedmnáctou Páteční podvečerní krátkému ohlédnutí za některými nejlepšími představiteli této pozoruhodné kinematografie. Ta se dnes bez debaty řadí mezi ty nejdynamičtější a nejkvalitnější na světě, a přitom se začala naplno vyvíjet až na konci minulého století. Pro průměrného českého diváka představují jihokorejské filmy neprozkoumanou a možná i úplně neznámou oblast, a troufnu si říct, že za to z velké části mohou i předsudky. Pokud je ale ponecháme stranou – například nelibost ze značné odlišnosti jihokorejštiny od češtiny a moudra o tom, že asiati vypadají všichni stejně, tak nám zůstanou velmi kvalitní snímky, o jejichž úrovni si ty české mohou nechat jen zdát. My Vás v dnešní Páteční upozorníme na ty úplně nejzajímavější a nejzásadnější filmy, které jihokorejská kinematografie doposud vytvořila. A že jich už bylo…

swiri web

 

Největší milník v historii jihokorejské kinematografie představuje snímek Swiri z roku 1999, který v podstatě odstartoval novodobou éru vysokorozpočtových jihokorejských filmů. Jedná se o špionážní thriller o zápolení severokorejských a jihokorejských agentů, a i po šestnácti letech od uvedení do kin má tento film pořád co nabídnout. V následujících letech dále vznikla například vynikající trilogie o pomstě od režiséra Park Chan-wooka (úvodní Má je pomsta, kultovní Old Boy a záverečný díl Nebohá paní Pomsta), dále excelentní válečný film Pouta Války (2004), dojemná romantika A Moment to Remember (2004), unikátní válečná dramedie Welcome to Donkmakgol (2005) a atmosferická neo-noirová gangsterka Dalkomhan insaeng (2005). V těchto letech také natočil několik svých specifických a poměrně náročných filmů jihokorejský filmový „básník“ Kim Ki-duk (např. Jaro, léto, podzim, zima… a jaro z roku 2003, a také 3-iron z roku 2004).

poutaa web

 

 I ve druhé polovině minulé dekády vzniklo v Koreji množství kvalitních snímků. Za diváckou pozornost rozhodně stojí drsná gangsterka Biyeolhan geori (2006), drama Keurosing (2008) o tragických osudech severokorejských obyvatel, a také skvělý dobrodružný western Hodný, zlý a divný (2008), který se zcela nepokrytě inspiroval legendárním westernem Hodný, zlý a ošklivý s Clintem Eastwoodem v hlavní roli. V roce 2010 vstoupily do jihokorejských kin další dva pozoruhodné filmy. Konkrétně se jedná o duo napínavých thrillerů – prvním je akční Muž odnikud (Ajeossi), ve kterém osamělý hrdina podstoupí strastiplnou cestu za pomstou, a tím druhým je drsný Viděl jsem ďábla, kde si to na férovku rozdali dvě největší jihokorejské hvězdy Lee Byung-hun a Choi Min-sik.

god bad web

 

Poslední léta v Koreji patřila hlavně poutavým válečným filmům, a to dvojici snímků z korejské války 71: Into the fire (2010) a Přední linie (2011), a také globálnímu eposu odehrávajícímu se během druhé světové války Mai Wei (2011). V roce 2012 bylo také natočeno netradiční historické komediální drama Králův dvojník a o rok později vznikla gangsterka Sinsegye, která jen potvrdila oblibu tohoto žánru mezi jihokorejskými tvůrci. Za zmínku také rozhodně stojí koprodukční dystopická sci-fi Snowpiercer z roku 2013. Tento vynikající film, který byl natáčený v barandovských ateliérech, natočil režisér Bong Joon-ho a hlavní roli ztvárnil americký herec Chris Evans. V tomto roce také vznikly dva americké filmy, kterých se ujali jihokorejští režiséři. Jedná se o solidní akční thriller Konečná s Arnoldem Schwarzeneggerem, který režíroval Kim Jee-woon, a o atmosferické drama Stoker (2013) s Nicole Kidmanovou, jehož režii si vzal na paškál Park Chan-wook.

snowpiercerek web

 

Vyprodukovat tolik skvělých filmů za pouhých patnáct let je opravdu unikátní výkon, a to jsme ani zdaleka nezmínili všechny. Svědčí to především o síle a kvalitě jihokorejské kinematografie, které je skutečně velmi snadné propadnout, ale na druhou stranu je obtížné na ni vůbec přijít. My doufáme, že díky dnešní Páteční si třeba i někdo najde cestu k jihokorejským filmům a bude o nich stejně jako my šířit zvěsti mezi těmi, kteří o této pozoruhodné kinematografii třeba vůbec neví. Stále jich je hodně – pojďme to změnit. 🙂 Za týden opět na přečtenou!

Naše hodnocení
Vaše hodnocení
  yasr-loader

Napsat komentář