67. Páteční podvečerní… o českých vývojářských studiích

 

     V České republice působí několik desítek herních firem. Tento fakt možná ty méně zasvěcené překvapí, ale je tomu tak. Jedná se především o menší nezávislá studia, avšak najdou se u nás i velcí hráči, kteří jsou schopní produkovat špičkové „tříáčkové“ tituly. I na ty se v dnešní Páteční podvečerní zaměříme. Předně rozdělíme vývojáře do tří hlavních kategorií a následně krátce popíšeme jejich historii a tvorbu. Nás osobně tohle téma velmi zajímá a doufáme, že zajímá i Vás. Pár vět úvodem máme splněných a nyní se už pojďme podívat, kdo v českých herních luzích a hájích hraje prim. 🙂

 

bistudio web

Těžké váhy

     Sluší se začít u největšího vývojářského studia u nás, kterým je nepřekvapivě Bohemia Interactive. Tato firma s hlavním sídlem v Praze byla založena před sedmnácti lety bratry Španělovými. Dnes má BI několik dalších poboček (Brno, Bratislava) a pracuje v něm více než půl druhé stovky zaměstnanců. Průlomovou hrou byla slavná válečná simulace Operace Flashpoint (2001), na níž tvůrci navázali třídílnou sérií ARMA (2006-2014). Momentální hlavní náplň práce studia představuje survival akce DayZ a netradiční vesmírný simulátor Take on Mars. BI dosud nevytvořilo žádnou špatnou hru a nepředpokládáme to ani v budoucnu – na každé nové dílo zkušených tvůrců se těšíme. Dále tu máme SCS Software. Studio bylo založené roku 1997, má přes padesát zaměstnanců a specializuje se výhradně na simulace – lovecké (velmi úspěšné v USA) a „řidičské“. Modří už jistě vědí, že se bavíme o slavných kamioňáckých sériích 18 Wheels of Steel a Truck Simulator, které vychází již od roku 2002. Tvůrci mají s tímto žánrem zkušeností na rozdávání, což potvrdili i nedávno vyšlým American Truck Simulator, kterého se jen na platformě Steam prodalo během prvního měsíce více než čtvrt miliónu kopií. Jen tak dál. Posledním do party je v této kategorii poměrně nedávno založené Warhorse Studios (2011). Jeho klíčovými lidmi jsou tři přední čestí vývojáři Dan Vávra, Martin Klíma a Viktor Bocan. Ti společně s dalšími téměř sty zaměstnanci pracují na nejočekávanější české hře, historickém rpgčku Kingdom Come: Deliverance, o němž jsme již psali v jednom z minulých článků.

 

keen web

Nezávislí vývojáři

     Ze studií, jenž jsou vedená jako nezávislá, jsme vybrali pouze tři, ikdyž jich u nás působí daleko víc – dost možná je probereme v jednom z budoucích článků. Nyní už ale pojďme probrat ty hlavní. Nejúspěšnějším nezávislým studiem u nás je nepochybně Keen Software House založené před šesti lety Markem Rosou. Po solidním úspěchu s vesmírnou sérií Miner Wars (2012) se vývojáři pustili do sandboxové vesmírné simulace Space Engineers, které se už v předběžném přístupu prodalo více než milión a půl kusů. Tento bezprecedentní úspěch zajistil těmto šikovným tvůrcům spoustu prostředků, ať už k nové sandboxové stavitelské hře Medieval Engineers (předběžný přístup – čtvrt miliónu prodaných kusů) či k velmi zajímavému projektu GoodAI. Jedná se o vývoj umělé inteligence, kterou chce studio zakomponovat i do svých her. Velmi ambiciózní. Jedeme dál. Jedním z dalších veteránů na české herní scéně je Cinemax (rok založení 1998), který vyvíjí širokou škálu různých projektů. Od akčních strategií (série State of War) přes izometrická rpgčka (Inquisitor) až po sportovní hry (Decathlon) a hudební aplikace (Rytmik). Momentálně tvůrci stále pracují na vydání verze dungeonu Keep pro osobní počítače. Třetím důležitým nezávislým studiem je Amanita Design (od 2003). Tyto vizuální mágy a adventurní specialisty proslavila především série Samorost (třetí díl vyjde na konci tohoto měsíce), dále světoznámá sci-fi adventura Machinarium (2009), a také odpočinková hříčka Botanicula (2012). Několik miliónů prodaných kusů veškerých her svědčí o tom, že tvůrci z Amanity jsou mistry svého řemesla. To uplatňují i v neherních projektech, jako jsou filmy (Kuky se vrací), webové stránky či ilustrace.

 

madf web

Mobilní specialisti

     Třetí kategorie bude vyhrazena studiím, které jsou našimi největšími experty ve tvorbě mobilních her. Začneme u brněnských Madfinger Games. Firma byla založena roku 2010, v současnosti má okolo osmdesáti zaměstnanců a na kontě zhruba desítku vytvořených mobilních her. Jedná se především o graficky vytříbené, snadno ovladatelné střílečky, přičemž mnoho z nich získalo různá prestižní ocenění. Hry jako je third-person střílečka Shadowgun (2011), zombie série Dead Trigger (2012-13) či její nedávno vydané neoficiální pokračování Unkilled (2015) by neměly chybět v herní knihovně hráčů, kteří to myslí s mobilním hraním vážně. Velkým snem těchto nadaných vývojářů je vytvořit nejlepší mobilní first-person střílečku, a tudíž se nepouštějí do vývoje na pc platformu, který navíc představitelé Madfinger Games vidí z hlediska vývoje časově mnohem náročnější. S tímto faktem ovšem nemá problém zhruba dvacetičlenné pražské studio Craneballs (založeno 2008). To se proslavilo především excelentně prodávanou (desítky miliónů kopií) a kritikou i hráči vřele přijatou akční sérií Overkill (2011-14). Nyní tvůrci pracují na sandboxové stavitelské simulaci Planet Nomads, s níž nedávno vstoupili na platformu Kickstarter, kde na hru vybrali téměř sto tisíc liber. Jedná se o první velký projekt studia na osobní počítače a už nyní je jasné, že to bude projekt úspěšný, poněvadž hráči o tento typ hry jednoznačně stojí. Této progresivní herní firmě věštíme velmi světlou budoucnost a vývoj Planet Nomads budeme bedlivě sledovat. Sami jsme ostatně v kampani vývojářům něco přispěli. 🙂

 

nomads webb

     Pokud si někdo myslel, že český herní průmysl na tom není dobře, tak se nemohl už více mýlit. Tohle dynamické odvětví je u nás, narozdíl od dlouhodobě stagnujícího filmového bratříčka, jednoznačně na vzestupu. Navíc je i vysoce konkurenceschopné minimálně v rámci evropské tvorby a občas i té světové. Ať už si to uvědomujeme nebo ne, tak nepopiratelnou pravdou je, že česká herní tvorba představuje jeden z našich nejlepších vývozních artiklů, který má ve světě výborné jméno. Je nejvyšší čas to docenit a ocenit (ideálně koupí některé ze zmiňovaných výtečných her).  Snad tomu náš dnešní článek alespoň trochu napomohl. Příště opět na počtenou! 🙂

 

Naše hodnocení
Vaše hodnocení

Napsat komentář