272. Páteční podvečerní… o výsledcích Oscarů

Na konci minulého (amerického) týdne respektive na začátku tohoto (českého) týdne proběhlo vyhlašování vítězů prestižních filmových cen Oscar. V dnešní Páteční podvečerní si představíme vítěze některých stěžejních kategorií a krátce okomentujeme výsledky. Ve filmovém světě asi nejvíce rezonuje velký úspěch jihokorejského snímku Parazit (čtyři sošky), avšak oněch nečekaných vítězů a různých překvapení je mnohem více. Pohodlně se usaďte, náš oscarový servis právě začíná.

NEJLEPŠÍ FILM

Parazit

1917

Le Mans ’66

Tenkrát v Hollywoodu

Manželská historie

Irčan

Malé ženy

Joker

Králíček Jojo

Náš komentář: Obligátní tvrzení, že tohle asi čekal málokdo, je skutečně na místě. Jihokorejskou kinematografii sledujeme již dlouho a jsme přesvědčeni o její značné kvalitě, ale od akademiků je tato volba překvapivá. Parazit nás bavil, nejsme z něj sice až tak nadšení, ale vítězství filmu a jeho tvůrcům přejeme. Při pohledu na ostatní nominanty nevidíme žádného výrazného favorita (nejvíce nás bavilo Le Mans ’66) a dokázali bychom se ztotožnit i s volbou několika dalších filmů jako vítězů. Za nás spokojenost. Jenom by nás zajímalo, proč ve výběru nefiguruje Král.

NEJLEPŠÍ HEREC V HLAVNÍ ROLI

Joaquin Phoenix (Joker)

Leonardo DiCaprio (Tenkrát v Hollywoodu)

Adam Driver (Manželská historie)

Jonathan Pryce (Dva papežové)

Antonio Banderas (Bolest a sláva)

Náš komentář: Jeden z největších favoritů potvrdil předpoklady. Čtvrtá nominace Joaquina Phoenixe a první vítězství. Neklaplo to Maximovi, ani Johnnymu Cashovi, ale zvládl to Joker. S volbou souhlasíme. Nominace (zatím neproměněné) už začíná sbírat i další charakterní herec Adam Driver, o jehož triumfu v budoucnu nepochybujeme. Sošku by si jistě zasloužil i Jonathan Pryce, ale letos to prostě přes Phoenixe nešlo.

NEJLEPŠÍ HEREČKA V HLAVNÍ ROLI

Renée Zellweger (Judy)

Scarlett Johansson (Manželská historie)

Saoirse Ronan (Malé ženy)

Charlize Theron (Bombshell)

Cynthia Erivo (Harriet)

Náš komentář: Tady máme nejméně nakoukáno a jsme si jistí, že se to v budoucnu asi nezmění. Judy jsme neviděli, možná uvidíme (spíše ne) a bude to jedině díky onomu pozoruhodnému představení Renée Zellweger, která prý podala jeden z nejlepších výkonů své kariéry. Jedná se o její druhou proměněnou nominaci ze čtyř. Přáli jsme Scarlett, která měla neskutečný rok a konečně zabodovala i na jiném než komiksovém poli.

NEJLEPŠÍ REŽIE

Džun-ho Pon (Parazit)

Sam Mendes (1917)

Martin Scorsese (Irčan)

Quentin Tarantino (Tenkrát v Hollywoodu)

Todd Phillips (Joker)

Náš komentář: To je tak, když vyfouknete Oscara za režii Samu Mendesovi, Quentinu Tarantinovi či Martinovi Scorsesemu. To už má nějakou váhu. Jihokorejský režisér Džun-ho Pon zrežíroval snímek Parazit opravdu bravurně a cenu si jednoznačně zaslouží. Nevadil by nám ani triumf Sama Mendese. Quentin a Marty to podle nás umí i lépe. A tvorbu Todda Phillipse budeme ještě o něco bedlivěji sledovat.

NEJLEPŠÍ HEREC VE VEDLEJŠÍ ROLI

Brad Pitt (Tenkrát v Hollywoodu)

Al Pacino (Irčan)

Joe Pesci (Irčan)

Anthony Hopkins (Dva papežové)

Tom Hanks (A Beautiful Day in the Neighborhood)

Náš komentář: Bradovi to hodně přejeme. V Tenkrát v Hollywoodu byl opravdu výborný, ovšem to i Al Pacino v Irčanovi. Oba filmy i zmiňované herecké výkony by se daly shrnout asi takto: pamětihodné role ve filmech, které podle nás uplně nenaplnily vysoká očekávání. Trocha statistiky. Sedmá nominace Brada Pitta (dva Oscary), devátá pro Ala Pacina (jeden Oscar), třetí pro Joea Pesciho (jeden Oscar), pátá pro Anthonyho Hopkinse (jeden Oscar) a šestá pro Toma Hankse (dva Oscary). Celkem nabitá kategorie.

NEJLEPŠÍ HEREČKA VE VEDLEJŠÍ ROLI

Laura Dern (Manželská historie)

Florence Pugh (Malé ženy)

Scarlett Johansson (Králíček Jojo)

Margot Robbie (Bombshell)

Kathy Bates (Richard Jewell)

Náš komentář: Laura Dern v poslední době kupí jednu skvělou roli za druhou a ten Oscar už nějakou dobu visel ve vzduchu (první proměněná nominace ze tří). V Manželské historii podala skvělý výkon ve vděčné roli rozvodové právničky a potvrdila, že holt umí. S volbou jsme zde beze zbytku spokojeni. Jen nás trochu mrzí, že jsme zatím neviděli Eastwoodova Richarda Jewella, ve kterém jistě podává další ze svých perfektních výkonů zkušená herečka Kathy Bates.

NEJLEPŠÍ KAMERA

Roger Deakins (1917)

Rodrigo Prieto (Irčan)

Robert Richardson (Tenkrát v Hollywoodu)

Lawrence Sher (Joker)

Jarin Blaschke (Maják)

Náš komentář: Při vší úctě k ostatním, tohle bylo jasné. Patnáctá nominace (teprve druhý Oscar) geniálního kameramana Rogera Deakinse byla v podstatě vyložená. Snímek 1917 je výtečná válečná podívaná, která čerpá hlavně z oné bezkonkurenční Deakinsovy kamery. Plynulé nepřerušované záběry potěší veškeré milovníky poctivé filmařiny starosvětštějšího ražení, které diváka nesužuje zběsilým střihem a nepřehledností.

NEJLEPŠÍ HUDBA

Hildur Guðnadóttir (Joker)

Thomas Newman (1917)

Randy Newman (Manželská historie)

Alexandre Desplat (Malé ženy)

John Williams (Star Wars: Vzestup Skywalkera)

Náš komentář: Dáma porazila pány a je to zasloužené. Jokerovi nemůžeme upřít excelentní hudbu, která skvěle doplňuje a někdy i navozuje složité myšlenkové pochody narušeného hrdiny. Opět se musíme krátce pozastavit u hudebního velikána Johna Williamse, pro kterého se jedná o… 45 nominaci. Neuvěřitelné a zcela bezprecedentní. Veteránský skladatel v některých letech obdržel i více nominací. A to má „jen“ pět Oscarů. 🙂

NEJLEPŠÍ VIZUÁLNÍ EFEKTY

1917

Avengers: Endgame

Irčan

Lví král

Star Wars: Vzestup Skywalkera

Náš komentář: Zpočátku jsme na tento výsledek docela koukali, ale velmi rychle nám to „docvaklo“. Realističnost vizuálních efektů snímku 1917 je opravdu neskutečná a divák si připadá, jako že tam někde v zákopech opravdu je. No a nezapomínejme ani na takřka až magickou hru světel a stínů během scén v nočním městě. Fascinující podívaná. Jako každý rok můžeme i letos konstatovat, že vizuální efekty se opět posunuly směrem kupředu a ona filmová vizuální technologie začíná být opravdu značně vytříbená a pokročilá. A to je pro diváka jenom dobře.

Na závěr článku vybereme ještě vítěze několika dalších kategorií, přičemž mezi nimi bohužel není i krátký animák Dcera, který vytvořila nadaná studentka pražské famu Daria Kashcheeva. Tak snad příště. Nejlepším animákem se stal snímek Toy Story 4 (moc animáků jsme neviděli, nemůžeme soudit). Za nejlepší kostýmy je zodpovědná Jacqueline Durran za film Malé ženy (za nás v pořádku). Nejlepší písní je I’m Gonna Love Me Again od Eltona Johna z biografického filmu Rocketman (stále jsme ještě neviděli). Ocenění za nejlepší adaptovaný scénář získal Taika Waititi za Králíčka Jojo a cenu pro nejlepší originální scénář obdrželi jihokorejštví tvůrci za Parazita. Nejlepší zvuk jsme si mohli poslechnout ve filmu 1917 a nejlepší výpravou jsme se mohli kochat ve filmu Tenkrát v Hollywoodu (s oběma volbami se ztotožňujeme). To byly výsledky filmových Oscarů. Mějte se fajnově, dobře se bavte u filmů a příště opět na počtenou!

Naše hodnocení
Vaše hodnocení
[Celkem: 1   Průměr: 5/5]

Napsat komentář

Your email address will not be published.