180. Páteční podvečerní… o jihokorejských filmech (část druhá)

    Vítejte u stoosmdesáté Páteční podvečerní. Dnes navážeme na více než tři roky starou Páteční, ve kterém jsme zmapovali historii nové vlny jihokorejské kinematografie zhruba do roku 2013. Po zhlédnutí mnoha dalších jihokorejských snímků jsme si bleskově vyhodnotili, že již dozrál čas k pokračování. Vezmeme to hopem a zaměříme se pouze na ty nejlepší filmy z daného roku za posledních plus-mínus pět let. Znalci a příznivci jihokorejské kinematografie jistě nebudou překvapeni kolik skvělých filmů stihli řízní asijští filmaři natočit za relativně krátkou dobu.

      Jedním z nejlepších jihokorejských filmů posledních let je vynikající kriminální thriller Gamshijadeul (2013), který nás potěšil především precizně vystavěným scénářem, a také notnou porcí kvalitní akce. Kdo má rád souboje silných charakterů z obou stran zákona, tak si zde jistě přijde na své. Za vidění určitě stojí také nervydrásající vypjatá „vybíjená“ Mlha nad mořem (2014), ve které jsme svědky těžkých časů posádky jedné ilegální rybářské lodi. Nic pro klaustrofobiky a aequorofobiky. Doporučujeme také velmi solidní hazardní thriller Tajja: shinui son (2014), ve kterém s mladým hrdinou vyrazíme na anabázi do nekompromisního světa hazardních her a komplikovaných podvodů. No a z roku 2014 jsme ještě vybrali velkolepý historický snímek Admirál: Bouřlivé proudy. V tom se vrátíme v čase na konec šestnáctého století, kdy Korejci čelili nelítostné japonské invazi. Jeden z nejvýdělečnějších jihokorejských filmů všech dob má sice slabší místa, ale spíše byste ho měli vidět. Už jen kvůli krvavým bitvám a skvělému hereckému obsazení v čele s Choi Min-sikem, který je považován za jednoho z nejlepších jihokorejských herců (a to už něco opravdu znamená).

 

      Ještě zůstaneme u (pohnuté) korejské historie a zmíníme zde zajímavý historický thriller Amsal (2015). Ten se odehrává v roce 1933 za časů japonské okupace a hlavním motivem je atentát na vysoko postaveného japonského generála. Pokud tento film v něčem vyniká, tak je to především v perfektním vystižení dusivé atmosféry, která panovala na tehdejším korejském poloostrově. V roce 2015 se ještě Jihokorejci vytáhli s velmi povedeným nadžánrovým snímkem Veterán, jehož středobodem je duel dvou individualit (dobrácký policista versus zlotřilý dědic rodinného impéria). Poměrně nedávno nás příjemně potěšil a překvapil zombie horor Vlak do Pusanu (2016). Tímto směrem se jihokorejští filmaři moc často nevydávají a o to více nás těší, že se jedná o velmi kvalitní žánrovku. Dalším perfektním počinem je snímek Siganitalja (Time Renegades), ve kterém se snoubí většina možných myslitelných žánrů a i tak to bezvadně funguje. Prim zde hraje sci-fi (cestování v čase) a romantika. Podívat se dá také na historický válečný thriller Dobra temna a pokud si troufáte, tak si můžete pustit i rozmáchlé historické (lesbické) drama Komorná od věhlasného režiséra Parka Chan-wooka.

 

     No a jsme u filmů z loňského roku, ze kterých jsme viděli především vynikající akční kriminálku Beomjoidosi (The Outlaws), která nám připomněla jihokorejskou preciznost, velký smysl pro detail, ale také neustálou potřebu používat ve filmech (se střídavými úspěchy funkční) humor. 🙂 Dalším z poznávacích znaků jihokorejské kinematografie je také častá nadstandardní stopáž, která mnohdy přesahuje i dvě hodiny. U takto kvalitních filmů to ale tak moc nevadí. Určitě se jihokorejské kinematografie nebojte a zkuste si pustit nějaký jejich snímek a možná budete příjemně překvapeni. My už viděli pěkných pár desítek jihokorejských filmů a celkově můžeme tamní tvůrce jedině chválit. Dalším snímkem, na který se podíváme, bude historické drama Taxikář ze Soulu, ve kterém si zahrál známý německý herec Thomas Kretschmann. Mějte se krásně, příště opět na počtenou a jihokorejským filmařům zdar!

Naše hodnocení
Vaše hodnocení

Napsat komentář